Luksusowe youngtimer’y
BMW serii 7 E 38 czy Audi A8 D2?
Starsze luksusowe samochody także dzisiaj wciąż mogą być atrakcyjną propozycją. W poniższym artykule chciałbym przedstawić dwa modele, które debiutowały w połowie lat 90 XXw., i dziś zaczynają już pretendować do miana youngtimerów.
Krótko o historii
BMW serii 7 E 38 (III generacja) zadebiutowało w 1994 roku jako następca modelu E 32 produkowanego od 1986 roku. Przez 7 lat wytwarzania (do 2001 roku) wyprodukowano około 340 000 egzemplarzy tego samochodu, więc wybór na rynku wtórnym wciąż jest dość duży.
Z kolei debiutujące w tym samym roku A8 było pierwszym Audi o tej nazwie (w ofercie zastąpiło wytwarzany w latach 1988-1993 model V8). Do 2002 roku wyprodukowano łącznie około 105 000 egzemplarzy tego samochodu.
Luksusowe, czy jednak nie tak bardzo?
Każdy z prezentowanych modeli posiada swój indywidualny charakter, lecz również swoje indywidualne mankamenty… Bawarska limuzyna na przykład w podstawowej komplektacji bywa bardzo (jak na klasę luksusową) ubogo wyposażona, natomiast samochód z Inglostadt oferowano bazowo z… przednim napędem, co dość mocno kłóci się ze współczesną wizją auta luksusowego.
Niemniej jednak w wyższych i topowych wersjach oba te samochody potrafią zawstydzić nawet niejedno współczesne auto. W dodatku zarówno Audi, jak i BMW można znaleźć w przedłużanych wersjach (L).
Jaką wersję wybrać?
Z uwagi na wiek obu modeli, na dzień dzisiejszy najbardziej godne polecenia będą wersje jak najmniej skomplikowane, czyli raczej podstawowe. W przypadku BMW będą to przede wszystkim warianty R6, czyli benzynowy 728i/193KM, oraz diesle 725tds/143KM (nieco zbyt słaby) i 730d/193KM. Można też, oczywiście, zdecydować się na mocniejsze wersje V8 (np. 740i/286KM), ale należy liczyć się z wyższymi kosztami utrzymania. Niezależnie od wersji przy naprawach zaleca się stosowanie oryginalnych części BMW.
Również w Audi, ze względu na koszty, lepiej zdecydować się na podstawowe wersje V6: benzynowe 2.8/174 i 193KM, oraz diesla 2.5 TDI (150 lub 180 KM). Jeśli ktoś jest gotowy ponieść znacznie wyższe koszty utrzymania, warto poszukać mocniejszych wersji z napędem Quattro, lecz przy naprawach oryginalne części stają się nieodzowne. Z resztą, tak jak w przypadku BMW, zdecydowanie zaleca się ich używanie.
Ile to kosztuje?
Oryginalne części czy zamienniki? O ile starsze samochody klasy luksusowej można kupić w naprawdę atrakcyjnych cenach (BMW E38 już od ok. 5000 zł., Audi A8 D2 od ok. 4500 zł.), to ich utrzymanie będzie kosztowało znacznie więcej niż w przypadku prostszych modeli. Ich konstrukcja jest o wiele bardziej skomplikowana, w dodatku często zawiera unikalne dla modelu rozwiązania techniczne. Nie można oczekiwać, że naprawy np. BMW E38 będą kosztować tyle samo, co w przypadku np. E 36 z podobnych lat. W dodatku naprawianie „drutem i młotkiem” luksusowej limuzyny wydaje się wysoce niestosowne… By taki samochód służył wiernie i dawał radość z posiadania i jazdy, należy o niego dbać, kupować oryginalne części Audi czy BMW i przestrzegać interwałów serwisowych. W przeciwnym wypadku lepiej zdecydować się na model niższej klasy.
Oryginalne części Audi można bez problemu znaleźć w internecie, na przykład na stronach oferujących samochody używane, warto też popytać w Autoryzowanych Stacjach Obsługi (ASO) i serwisach specjalistycznych. Podobnie oryginalne części BMW, w dodatku dostępne są różne fanpage’e oraz kluby zrzeszające miłośników obu modeli.
Najnowsze komentarze